دادهها به عنوان یک منبع ارزشمند دادهها منابع ارزشمندی در Industry Graphic به شمار میآیند. دادهها به مدیریت احتیاج دارند، اما فرصتها و مخاطرات مرتبط با فرایندها و تکنولوژیها در این عرصه چیست؟
دادهها به عنوان یک منبع ارزشمند دادهها منابع ارزشمندی در Industry Graphic به شمار میآیند. دادهها به مدیریت احتیاج دارند، اما فرصتها و مخاطرات مرتبط با فرایندها و تکنولوژیها در این عرصه چیست؟
مفاهیم گیجکننده در مدیریت رسانهها
طیف وسیعی از مفاهیم و تکیه کلامها در ارتباط با موضوع مدیریت دادهها مطرح است. بعضی از مفاهیم و اصطلاحات <مد روز> هستند و حال آنکه برخی دیگر از آنها هم کارکردهای ویژهای را توصیف میکنند.
- مدیریت محتوا Content Management
- مدیریت محتوای وب (Web Content Management)
- مدیریت داراییهای دیجیتال (Digital Asset Management)
- مدیریت دانش (Knowledge Management)
- مدیریت محتوای شرکتی (Enterprise Content Management)
- پایگاههای دادهرسانی تصویری و غیره (Image Database, etc.) تعدادی از این مفاهیم با یکدیگر تداخل دارند و این در حالی است که یافتن اصطلاحات و مفاهیم دقیق هم کاری دشوار است.واقعاً این اصطلاحات از چه جهاتی با یکدیگر تفاوت دارند؟ کدام سیستمها به سیستمهای دیگر متکی هستند.و واقعاً در چه بخشها این مفاهیم با یکدیگر تداخل پیدا میکنند؟
رسانهها چیستند؟
رسانهها حاملهای اطلاعات دیجیتال هستند، حامل هایی که در طیف گستردهای از فرمتها، کیفیتها، انواع و اندازهها بروز میکند. به عنوان نمونههایی از این حاملها میتوان به تصاویر و گرافیکها در فرمتهای EPS , TIFF یا JPEG یا فرضاً به متنهای برخاسته از واژهپردازهایی چون Word اشاره کرد و یا به سندهای برآمده از برنامههای نشر رومیزی مثل کداک اکسپرس و ایندیزاین (به عنوان فایل ارژینال و سندهای. PDF ) افزون بر این، سایتهای اینترنتی با زبانHTML ، فایلهای موسیقی با فرمت WAV یا 3 MP، فایلهای Quicktime یا AVI و بسیاری از موارد دیگر جزو رسانهها به حساب میآیند.
این رسانهها میتوانند از طریق کانالهای گوناگون با فرمهای مختلف توزیع شوند. ما صاحب محصولات چاپی کلاسیکی چون روزنامهها، کاتالوگها، بروشورها، مجلات و برگهها و اوراق تبلیغاتی هستیم، علاوه بر این، امکان توزیع این اطلاعات از طریق اینترنت یا سایر شکلهای چندرسانهای (مولتی مدیایی) نظیر سیدی و دیویدی و نیز از طریق رادیو و تلویزیون هم وجود دارد.
دادهها برای رسانههای مختلف
اکنون این امری رایج است که اطلاعات را بهطور همزمان از طریق چند کانال توزیع کنیم و همین نکته باعث میشود تا یک اطلاع واحد در چند صورت مختلف ذخیره شود چرا که هر کانالی، فرمت دادههای خاص خود را طلب میکند. به این نوع ذخیرهشدن افزونگی میگویند. حاصل چنین روندی، انباشتگی فراوان اطلاعات است که نیاز به مدیریت دارد و این همان نقطهای است که سیستم مدیریت داراییهای رسانهای وارد عمل میشود.فرادادهها ارزش آفرین هستند
اگر بخواهیم موضوع را ساده کنیم، هدف این است که تمام رسانههایی را که یک شرکت بهکار گرفته است، مدیریت و آرشیو کنیم. اما به جز این، به فرادادهها (Metadata) هم نیاز داریم. این فرادادهها همان اطلاعاتی هستند که ما با استفاده از یک برچسب بر پشت یک عکس الصاق میکنیم. اما در همین حال، در دنیای دادههای دیجیتال باید این فرادادهها را بهطور جداگانه مدیریت کنیم. در واقع، فرادادهها اطلاعات توصیفی هستند و اطلاعات مربوط به حقوق و مجوزهای دادهها.پس به این ترتیب دادهها با اطلاعات دیگری که به ارزش پایگاه دادهرسانی ما میافزایند، کامل میشوند.
کاربران چه کسانی هستند؟
برای تعیین میزان فرصتها و مخاطرات پیش روی کاربران سیستم مدیریت داراییهای رسانهای پرسشهایی مطرح شده است که تمرکز اصلی آنها بر شرکتهای متوسط در صنعت چاپ است و البته در طراحی این پرسشها در نظر گرفتن مزایای بالقوه برای مشتریان هم لحاظ شده است. پرسشها از این قرار است:
- کاربرد سیستم مدیریت داراییهای رسانهای با چه ماشینی مفهوم دارد؟- آیا باید عناصر اصلی و کارکردهای سیستم را به عنوان یک پیشفرض در نظر گرفت؟
چه مزیتهایی برای کاربران هست؟
- یک شرکت چاپی به چه مزایایی در ارتباط با سیستم مدیریت داراییهای رسانهای دست مییابد.
- آیا گردشکار داخلی را باید بهینه ساخت؟- آیا استفاده از سیستم مدیریت داراییهای رسانهای مقرون به صرفه است و به مزایای رقابتی میافزاید؟- آیا استفاده از سیستم مدیریت داراییهای رسانهای باعث میشود که بتوان محصولات یا خدمات جدیدتری عرضه کرد؟
آیا مشتریان چاپخانهها هم منتفع میشوند؟
- آیا در اثر صرفهجویی در مخارج، ارتباطات با مشتریان ارتقا خواهد یافت؟- آیا بهطور کلی، مشتریان از سیستم مدیریت داراییهای رسانهای بهرهمند میشوند؟
روشنسازی مفاهیم
مشکلات هنگامی رو به فزونی میگذارد که قصد تعمیم مفهوم مدیریت داراییهای رسانهای را داشته باشیم.میدانید چرا؟ به این دلیل که در کنار این اصطلاح مدیریت داراییهای رسانهای، اصطلاحات و مفاهیم دیگری هم در این دنیای بیتها و بایتها وجود دارند که باید آنها را هم روشن سازیم.
مدیریت محتوا
مدیریت محتوا، مدیریت رسانهها محتوا است. هدف مدیریت محتوا خدمت به همه کانالهای توزیع است. علاوه بر این، مدیریت محتوا میتواند کارکردهایی را هم برای تدارک، عرضه و توزیع اتوماتیک محتوا فراهم سازد.
مدیریت محتوای وب
مدیریت محتوای وب برای اداره وبسایتهای بزرگتر بهکار میرود و از این نظر جالب است که به پردازش راحت محتوای وب و مدیریت رسانههایی که عمدتاً برای اینترنت آماده میشوند، کمک میکند.
مدیریت اسناد
مدیریت اسناد همانگونه که از نامش پیداست به مدیریت سندها مربوط میشود و به اسکن کردن و ذخیرهسازی آنها به صورتی که قابل خواندن باشند. از آنجایی که قابلیت خوانده شدن اسناد اولویت دارد و از اهمیت فراوانی برخوردار است، ویژگیهای بصری نظیر رنگ، جزییات و ساختار کاغذ در فرایند دیجیتالسازی به عنوان یک قاعده ضبط و ثبت نمیشوند. حوزه مهم دیگری که در مدیریت اسناد مورد تأکید است آرشیو اسناد به گونهای است که قابلیت ممیزی داشته باشد.
مدیریت دانش
هدف مدیریت دانش، ترکیب اطلاعات با تجارب و دانش موجود است که به ایجاد پایگاه دانش میانجامد و قابل مدیریت هم باشد. کنترل فرایند مدیریت دانش در جهان امروز از اهمیت ویژهای برخوردار است و علت آن هم این است که قابلیت شرکتها برای بقا، صرف نظر از اندازه آنها، دقیقاً به کاربرد بهینه آنها از منابع دانش خودشان وابسته است.
مدیریت دادههای شرکتی
هدف مدیریت دادههای شرکتی انباشت و مدیریت کل اطلاعات و محتوای یک شرکت است.برای رسیدن به چنین هدفی، کارکردهای دنیای سنتی آرشیو، سند و گردش کارهای مدیریتی باید با الزامات مدیریت محتوا هماهنگ شود. به این ترتیب امکان ادغام مؤلفههای وب پایه ( قابل استفاده در فضای وب ) با محصولات سنتی فراهم میشود.
نگاه نزدیکتر به سیستمهای مدیریتی
مدیریت رسانههای دیجیتال، پایه همه این سیستمهای مدیریتی را شکل میدهد. تمیز دادن بین شکلهای گوناگون سیستمهای مدیریتی روز به روز دشوارتر میشود و علت این امر هم چیزی جز تداخل عملکردهای این سیستمها نیست. به همین خاطر در آینده شاهد در هم تنیده شدن اصطلاحات و کارکردهای این حوزهها نیز خواهیم بود.ریشههای بروز مدیریت دادههای رسانهای در آغاز در این نکته نهفته بود که اسناد رسانهای بهگونهای انباشت و مدیریت شوند که در انتخاب انواع رسانهها و ابزارهای متعدد، محدودیتی پیش نیاید. به عبارت بهتر، یک سیستم فایل برای کارکردن با سایر انواع رسانهها ممکن است کارآیی نداشته باشد و یا فرادادههای مربوط به آن سیستم فایل هم بهکار سایر رسانهها نیاید و به همین خاطر هم هست که پایگاه دادهرسانی که انباشت خنثی اطلاعات را مقدور میسازد به هسته فنی سیستم مدیریت دادههای رسانهای تبدیل میشود.ساختار ویژه اطلاعاتی و فنی پایگاه دادهرسانی ممکن است برای کاربردهای انفرادی تفاوت کند، اما تا جایی که به کاربردهای سیستم مدیریت داراییهای رسانهای مربوط میشود، این نکته از اهمیت چندانی برخوردار نیست.